Leestijd: 4 minuten

Wanneer je verder wil komen in je baan, moet je je bewust zijn van gedrag dat jouw kwaliteiten ondermijnt, en deze (denk)patronen doorbreken. Herken jij jezelf hierin? Vooral vrouwen kunnen hier nog veel van leren, omdat vrouwen van nature de neiging hebben om hun kennis en vaardigheden vaker te ondermijnen dan mannen. Sally Helgesen, onderzoeker, schrijfster en consultant op het vlak van vrouwelijk leiderschap en Marshall Goldsmith, onderzoeker en coach, vertellen hier meer over in een artikel uit Strategy + Business. Ze geven 6 tips voor het succesvol (blijven) bewandelen van je carrièrepad.

1. Oude denkbeelden doorbreken

Heb je soms het gevoel vast te zitten? Herken je het gevoel dat je ergens niet uitkomt, of dat hetgeen je wilt bereiken onbereikbaar lijkt? Misschien heb je een paar vervelende ervaringen gehad in het verleden waardoor je denkt dat je iets niet kan (zoals een presentatie geven voor een grote groep). Deze denkbeelden worden voor jou waarheid, en uiteindelijk wordt het een gewoonte om zo te blijven denken. Maar jouw gewoontes zijn niet wie je bent. Ze kunnen echter wel heel hardnekkig zijn (het is ‘makkelijk’ voor je brein om erop terug te vallen, want de ervaring ligt ‘bovenop’ jouw herinneringen), en moeilijk te veranderen. Door jouw gedrag en ervaringen te analyseren, en te kijken waar jouw reactie vandaan komt, kun je het veranderen. Test jouw reactie: is deze altijd kloppend? Helpt deze reactie bij het bereiken van je doel? Is de reactie gebaseerd op feiten? Waarschijnlijk niet. Elke situatie is anders, en hoe jij ermee omgaat, blijft elke keer een keuze!

2. Credits nemen voor je werk

Heb jij zo’n collega die altijd hard van de daken schreeuwt wanneer hij/ zij een succes heeft behaald? En heb je weleens gedacht: ‘Zo wil ik niet worden, dus ik doe dat niet en vier ik mijn succes wel alleen’? Dat is logisch, maar deze gedachtegang helpt je niet. Credits nemen voor je successen is heel terecht. Het is de manier waarop die bij je moet passen. Als je jezelf niet openlijk prijst voor jouw succes, kan het overkomen alsof je er niet veel waarde aan hecht, terwijl dat wel zo is. Ook zal je op deze manier niet de steun krijgen die je nodig hebt om hogerop te komen. Mensen moeten geloven in het product: jij dus! Heb je hier moeite mee, of voelt het onnatuurlijk om jezelf te prijzen voor je successen? Een idee is om een collega te vragen om een ‘goednieuwsgesprek’ met je te voeren, en jou te coachen in je communicatie.

3. Jouw doelen, jouw toekomst

Het ondermijnen van successen en de gedachtegang ‘goed werk moet gezien worden, en dat hoef je niet zelf te promoten’ gaan hand in hand. Aan het einde van de dag kom je bedrogen uit wanneer jouw goede werk niet gezien, laat staan erkend wordt. Het kan je helpen om een heel duidelijk beeld van de toekomst uit te denken: waar wil je staan over 5 of 10 jaar? Aan deze visie kun je ook makkelijk je doelstellingen koppelen, en die dan ook heel open communiceren. Door jouw visie krijg je meer zelfvertrouwen en ben je voorbereid wanneer anderen je vragen waarom je bepaalde dingen doet of wil doen. Je zal gezien worden, omdat je weet wat je wilt. Je kunt ook makkelijker ‘nee’ zeggen tegen kansen die jou niet helpen je doel te bereiken, en dat maakt je weer geloofwaardiger.

4. Word geen expert

Het kan verleidelijk zijn om te denken dat je een expert moet worden in je vak om hogerop te komen. Uiteindelijk betekent het dat je perfect bent voor je huidige baan wanneer je alles onder controle hebt, maar niet zozeer voor de baan die jij ambieert. Ted Jenkins, één van de eerste werknemers van Intel die doorgroeide tot divisiedirecteur, geeft aan dat er verschillende soorten macht zijn binnen organisaties:

  • Expertise (hoe goed jij je werk doet)
  • Connecties en relaties (weten welke mensen je nodig hebt om je rol goed uit te oefenen en wie jou kunnen ondersteunen in jouw keuzes)
  • Persoonlijke autoriteit/ charisma (een inspiratie kunnen zijn voor anderen)
  • Jouw positie binnen de organisatie

Deze krachten verder ontwikkelen brengen je, naast expertise ontwikkelen, pas echt verder.

5. De perfectie mythe

Streven naar perfectie en jezelf naar beneden halen als je een fout hebt gemaakt hebben geen zin. Mensen die perfect werk willen leveren, hebben ook moeite met het overdragen van werk. Wanneer je hogerop komt, zal je werk echter moeten ‘afgeven’, aangezien er mensen in jouw team zullen zijn die het werk beter kunnen doen. Zij zullen weer bepaalde skills en ervaring hebben die jij niet hebt. Om jouw werklast goed te managen zul je moeten leren delegeren, prioriteiten stellen en (kleine) risico’s kunnen nemen.

6. Train voor veranderen

Uit onderzoek van het brein door neurologen blijkt dat de mens continu in staat is tot het aanpassen van gedrag. Je kunt je brein dus trainen om nieuwe gewoontes aan te leren en slechte gewoontes te laten gaan. Het betekent echter wel dat je deze nieuwe gewoontes moet blijven herhalen. Blijf dus streng voor jezelf en herhaal je doelstellingen elke dag voor jezelf. Leer jezelf nieuwe gewoontes aan en investeer hierin.

Perfectionistisch zijn, collega’s credits geven voor hun werk en een expert worden in je vak zijn zeker geen slechte zaken, maar ze moeten je niet tegen houden in je carrière. Maak gebruik van de talenten die je hebt, zorg dat je beter wordt in wat je al kan en leer slechte gewoontes af. Herhaling is de sleutel naar nieuwe gewoontes!

Helgesen, Sally and Goldsmith, Marshall. (2018). How Women Can Succeed by Rethinking Old Habits. Strategy + Business. January issue.

Professioneel Groeien houdt rekening met coronamaatregelen
Voor alle coaching en training die door Professioneel Groeien wordt gegeven is ook een online variant beschikbaar.
X